Vilka är Online?

Medlemmar: 5

Gäster: 32
Trådar (1 läser) (1) Gäst
Made4u.se
Diamantmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Trådar 2010-07-31 | 20:50  
hej på er.

just nu använder jag wire och fiskelina när jag gör mina smycken.
är ju nybörjare,men finns det något "bättre" att använda istället för de jag redan använder? De känns inget vidare säkra..har kollat och det finns ju hur mycket som helst..vad använder man pärltråden till?

Har läst lite i böcker och så men ja... kom gärna med tips,något rejält som håller.

Elastiska armband vågar jag inte göra,har tråden men tror att de efter ett tag kommer torka eller att knuten ska gå upp...*suck*

Logga in för att svara.
SuperiorByJFR
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Trådar 2010-07-31 | 20:57  
Använder mig av både elastisk tråd samt wire när jag gör armband. Tips när du gör wire för att få det mer hållbart är att hälla ett starkt super lim i gömman där du har klämpärlan, har du små klämpärlor kan du även ta två. Detta håller, jag lovar!

Logga in för att svara.
silverparla.se
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Trådar 2010-07-31 | 21:50  
Ett lite udda tips är att använda tandtråd! Den är lagom tunn, jättestark och mycket smidig. Dessutom toppen att knyta så knutarna inte går upp. Vet att det kanske låter knasigt , men testa först och avgör själva. En parentes i sammanhanget kanske är att använda den variant som inte är smaksatt...

Välkommen till www.silverparla.se
Pärlor och smyckestillbehör till fantastiska priser!
Snabba leveranser! Personlig service!
  Logga in för att svara.
Tigris
Diamantmedlem
graph
Sv:Trådar 2010-08-01 | 00:09  
På vilket sätt upplever du att wire känns osäkert?

Wire finns i många olika varianter; olika grovlek och är "spunnen" med olika antal trådar (strands) Om man generaliserar så kan man säga att ju fler trådar det är i wiren desto bättre kvalité. Wire med få trådar tex 7-strands är lite styv och det kan lätt bli veck på den som inte går att få bort. Wire med många trådar 49-strands är däremot mycket smidig. Sen är det förstås som det brukar: kvalité kostar men personligen tycker jag det är värt att satsa lite extra för att få material som är lättabetade och hållbara.

Jag upplever wire i sig som säkert och den svaga punkten på ett wire-smycke brukar vara i ändarna dvs hur man fäst låset. Jag brukar vanligtvis använda klämpärla, wireprotector och klämpärlegömma när jag gör avslut på wire-smycken. Även här finns det skillnader i material tex. olika storlekar på klämpärlor beroende på vilken grovlek man har på wiren mm. Så man får helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar.

Logga in för att svara.
Ester
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Trådar 2010-08-01 | 09:48  
Jag använder lite billigare wire, Tiger Tail 0,38. Den funkar till det mesta. Kan bli aningens veck på, men dessa går oftast att räta ut. Jag har köpt storpack från Pandahall och är mycket nöjd med den!

Och så använder jag knutgömma och 2 klämpärlor i knutgömman och om jag vid tillfället känner mig osäker så limmar jag eller duttar i lite Diamond Glaze, som är lite flexibelt och därmed ett mer följsamt lim.

PÄRLTRÄFF - ostgotaparlan.blogg.se

smyckeria.blogg.se - här visar jag mina alster
  Logga in för att svara.
Made4u.se
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Trådar 2010-08-01 | 10:39  
Den wire jag använder nu blir det veck i och den ser ut att gå av vilken sekund som helst,ska testa en grövre,den jag har är heller inte plastad,är det bättre med plastad? den kommer inte skava iaf

Tigris skrev:
På vilket sätt upplever du att wire känns osäkert?

Wire finns i många olika varianter; olika grovlek och är "spunnen" med olika antal trådar (strands) Om man generaliserar så kan man säga att ju fler trådar det är i wiren desto bättre kvalité. Wire med få trådar tex 7-strands är lite styv och det kan lätt bli veck på den som inte går att få bort. Wire med många trådar 49-strands är däremot mycket smidig. Sen är det förstås som det brukar: kvalité kostar men personligen tycker jag det är värt att satsa lite extra för att få material som är lättabetade och hållbara.

Jag upplever wire i sig som säkert och den svaga punkten på ett wire-smycke brukar vara i ändarna dvs hur man fäst låset. Jag brukar vanligtvis använda klämpärla, wireprotector och klämpärlegömma när jag gör avslut på wire-smycken. Även här finns det skillnader i material tex. olika storlekar på klämpärlor beroende på vilken grovlek man har på wiren mm. Så man får helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar.

Logga in för att svara.
Tigris
Diamantmedlem
graph
Sv:Trådar 2010-08-01 | 12:06  
Ordet "wire" används för både metalltråd och smyckeswire så jag blir fundersam på vilken typ av wire du har om den inte är plastad.

Här kan du läsa mer om smyckeswire.

Logga in för att svara.
Made4u.se
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Trådar 2010-08-02 | 18:43  
Den var tydligen plastad.smyckeswire 0,35mm...

Logga in för att svara.
JuliaSmycken
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Trådar 2010-08-03 | 22:43  
silverparla.se skrev:
Ett lite udda tips är att använda tandtråd! Den är lagom tunn, jättestark och mycket smidig. Dessutom toppen att knyta så knutarna inte går upp. Vet att det kanske låter knasigt :side: , men testa först och avgör själva. En parentes i sammanhanget kanske är att använda den variant som inte är smaksatt...:laugh:

Fattar vad du menar med att använda tandtråd! Har inte gjort det själv men har haft en smyckestråd som verkligen påminde om tandtråd, funkar jättebra!

Superlim är ju alltid bra eftersom det absolut håller. Det enda dåliga är att det inte är så kul att få på sig... Fick en droppe på benet så mina tights fastnade Inte så skönt, men knuten jag limmade höll stenhårt

Logga in för att svara.