Vilka är Online?

Medlemmar: 3

Gäster: 33
Sv:Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver (1 läser) (1) Gäst
Sobro
Guldmedlem
graphgraph
Medlem Online Klicka här för att se användarens profil
Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver 2009-09-17 | 19:06  
Har provat att stansa på fyrstav och det blev väldigt snyggt, MEN jag fick slå så fruktansvärt hårt så min man undrade om jag inte skulle använda hörselskydd. Undrar om det blir bättre om jag byter underlag? Använder en metallbit, men den är inte så tjock. Undrar oxå om det är hårt att stansa på sterling silver, har aldrig provat.

Logga in för att svara.
malwan
Diamantmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Sv:Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver 2009-09-17 | 19:09  
Sobro skrev:
Har provat att stansa på fyrstav och det blev väldigt snyggt, MEN jag fick slå så fruktansvärt hårt så min man undrade om jag inte skulle använda hörselskydd. Undrar om det blir bättre om jag byter underlag? Använder en metallbit, men den är inte så tjock. Undrar oxå om det är hårt att stansa på sterling silver, har aldrig provat.

Ja, man får ta i. Sreling silver vet jag inte dock.
Jag har en skruvstäd och den plattan brddvid på den använder jag som underlag. Har tejpat fast hådrare papper på så det inte blir några märken på själva fyrstaven.

/Malwan

Logga in för att svara.
Zip design
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver 2009-09-17 | 20:17  
Sterling silver består av 92.5 % rent silver vilket i sig är ett rätt mjukt material, så Nej på din fråga. Man behöver inte slå lika hårt på SS925 som på exempelvis silverpläterad koppar.

Vad det gäller bankandet så testa lägg en handduk mellan bord och metallen du slår på.

Nilla

Senast ändrat: 2009-09-17 | 20:19 av Zip design.

Logga in för att svara.
ringsjönäset
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver 2009-09-17 | 20:47  
Sobro skrev:

Hej!

Jag använder en ambolt ( städ)som underlag när jag stansar på sterlingsilver, det går jättebra, blir ett bra hårt underlag, vill man ha silvret mjukare värmer man upp det.

Kerstin

Logga in för att svara.
WaphSmycken
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver 2009-09-17 | 20:51  
Jag har bara erfarenhet av 2 stycken långa 3 resp.4 cm silverpläterade tags. Som jag köpte då jag hittade en stjärn klocka hos en butik.

Och jag hade av den ena
jag är bara van vid att arbete med äkta silver men kunde inte motstå klockan och därför köpte jag dessa i Sp.

Den på 4 cm var något tjockare, den på 3cm var lite tunnare.. men det höll inte mina bankningar som jag var van vid på SS. Det blev djupa bokstäver( men blev snyggt) men den tunanre av dem gick av..

Så detta med att det ska vara hårdare slag på SP kan nog skilja mkt beroende på vad för plätering det är på. Denna var mkt mjuk och faktiskt riktigt fin i kvalitet o att arbeta med.

Kan tillägga att det är silverplåt och fyrkants tråd jag annars använder. Silverlera är mjukare kan jag tänka mig än silverplåt. har ej testat leran

Senast ändrat: 2009-09-17 | 20:54 av WaphSmycken.

Din Halvädelstensbutik på nätet med stora variationsmöjligheter
http://www.waphsmycken.se/index.php?main_page=index&cPath=259_17
  Logga in för att svara.
stardust
Silvermedlem
graphgraph
Sv:Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver 2009-09-30 | 11:16  
Hej, jag hade samma problem, min familj klagade oxå på oljud, så jag köpte ett flackjärn från PAGONI för 199kr, en betydlig skillnad! Det var verkligen värt pengarna!! du hittar det under övriga tillbehör/stansar. lycka till/ stina

Logga in för att svara.
Sobro
Guldmedlem
graphgraph
Medlem Online Klicka här för att se användarens profil
Sv:Stansa på fyrstav och brickor i sterling silver 2009-10-03 | 09:04  
Tack snälla för tipset. Köpte dock inget flackjärn, men tog ett annat underlag som liknar det. Trodde inte att underlaget hade SÅ stor betydelse, men det hade det visst. Otrolig skillnad, man behövde ju inte alls slå lika hårt!

Logga in för att svara.