Nej,
på deras villkor tänker i alla fall inte jag ställa upp. (Att allt, eller det mesta ska vara från deras butiker.) Var på väg att göra en beställning hos en av dem, men gav upp vid 150:- som, för mig, skulle ha varit minsta möjliga summa för att bara få vara med. Detta gäller flera av de senast utannonserade tävlingarna.
Att på förhand föreställa sig ett smycke, utan att mer än på ett ungefär ha sett färger, storleksförhållanden mellan pärlor, pärlhattar m.m. är helt dömt att misslyckas. Att inte heller kunna byta ut och ändra något man tänkt från början stryper helt kreativiteten. Tror ni att en konstnär kan måla en tavla på detta sätt? Man måste kunna pröva och se...ändra och göra om, tills man är helt nöjd, utan att vara så begränsad.
Och de svenska butikernas utbud är alldeles för snävt, för att ett sådant krav ska vara rimligt. Det är stor skillnad på de stora utländska företagen, som har kataloger, mm där en plats i toppen ger vinnande smycken och designers stor reklam. Det är skillnad på dras sortiment som är otroligt mer omfattande är det våra svenska webbutiker har. Där har förmodligen många av de tävlande varit stamkunder och har samlat på sig deras material under en längre tid. Kanske har både Sirlig, TinaGlitter, m.fl. svenska butiker liknande kundkrets som de vill gynna på detta sätt, men förmodligen inte, eftersom varje butik ofta har sin speciella nisch, när det gäller utbud.
Såklart att varje butik vill ha reklam för sina varor. Men jag vill inte betala så dyrt för att ge dem det. Så mycket är inte en eventuell bild bland deras inspirationsobjekt värd för mig, särskilt som jag med största sannolikhet inte hamnar där, med deras begränsningar. Det finns butiker med tävlingar med mindre strama krav. Där hamnar de vackraste tävlingssmyckena. Till exempel
www.frost08.se,
www.ziddharta.se,
www.smyckestillbehor.se. Där får fantasi och skaparglädje flöda! Ta efter det om ni vill ha fina smycken och många tävlingsdeltagare!