Vilka är Online?

Inga medlemmar online   
Gäster: 23
Är det verkligen silver? (1 läser) (1) Gäst
Jojo
Diamantmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 14:53  
Jag skulle precis till att plocka fram mina få hattpinnar i silver som jag köpte för två månader sen. Se ligger i vanliga zippåsar och jag varenda hattpinne är missfärgad!! De är nästan bruna eller liknande. De var helt silver när jag fick dem och jag har aldrig sett nåt liknande förut. Kan silver bli såhär eller är det inte silver? Har köpt grejerna på Hattpinnen och det står Sterling silver på allt.

Logga in för att svara.
ÄnglaDesign.se
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 15:08  
Det kanske är pläterade med sterling silver på kopparbas?

Äkta silver kan man putsa till så det blir fint igen, det låter tycker jag som om det inte är äkta silver.

För det är ju extra hållbart speciellt om de legat i försluten påse, jag har örkrokar i äkta silver liggandes i en öppen burk & där har de legat i över ett år utan att missfärgas!

Jenny

Jenny
  Logga in för att svara.
Jojo
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 15:19  
Kan de bli missfärgade om man har läder i samma låda? Läderbandet ligger öppet men allt silver ligger i zippåsar. Tycker det känns tråkigt om det inte är silver när det står så påsarna.

Putsade på dem nu och de får tillbaka sin silverfärg men jag förstår inte hur de kan ha blivit bruna så snabbt som på en två månader. Inte ens mina silverpläterade hattpinnar ser ut så.

Logga in för att svara.
annah
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 16:14  
Jag har ett silverhalsband som min morfar har gjort och det blir nästan kolsvart när det hänger och inte används...
Kan nog bli så tyvärr...

Seriously addicted to pearls
  Logga in för att svara.
Sallisen
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 16:32  
Silver oxiderar, dvs blir mörkare i färgen fläckvis. Fördelen med silver jämfört med pläterat är att den fina ytan går att polera fram igen, så fram med silverpolerduk eller annat fiffigt (går att söka på nätet, jag har hört att t.ex. tandkräm och ketchup ska funka...) så ska du se att de nog blir fina igen.

Om inte så tycker jag att du reklamerar dem.

Logga in för att svara.
kea
Silvermedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 16:35  
Det låter skumt vi har både nysilverskedar
och äkta sterlingsilverskedar som legat i påse i många år dom är inte missfärgade . Har det legat gummiband i påsen innan. Det finns något i gummiband som förändrar silvret.

Logga in för att svara.
Jojo
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 17:07  
Det kan nog bara affären svara på, men det tror jag inte. Däremot har jag haft läderband i samma låda som påsen har legat i, men inte öppen.

Logga in för att svara.
ÄnglaDesign.se
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 18:37  
Jag tycker du ska maila butiken & fråga så kan de i sin tur fråga sin leverantör om det verkligen är äkta.

Har sett fler utländska affärer som säljer oäkta silver delar med med äkta silver stämpel, lite skumt tycker jag, varför vill man ha en silver 925 stämpel på något som inte är äkta?

Ofta när man handlar från Kina/Indien är det lite osäkert om det man får är äkta men från te x usa har allt silver jag köpt varit äkta.

Och du skrev att det gulnar, det är väl mer troligt att det är te x koppar under då eftersom riktigt silver ofta blir mer grått & ser mer smutsigt ut..

Jenny

Jenny
  Logga in för att svara.
stinasmc
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 20:06  
Jag har ett antal smyckesdelar i sterling som ligger i påsar i en större kartong. Vissa blir missfärgade och andra inte, de är ifrån samma leverantör....

Ta en vass kniv och skrapa lite på ytan, är det silver så är det samma färg rakt igenom, är det pläterad mässing eller koppar (de två vanligaste) så kommer det fram en gulaktig färg under.
Men självklart skall du fråga butiken om du fortfarande är osäker.

Stina

Innehavare av webbshopen PärlePorten -
Det handlar om pärlor. www.inspiredesign.se
  Logga in för att svara.
Hattpinnen
Silvermedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 20:32  
Hej Jojo

Det var tråkigt att höra att hattpinnarna har blivit missfärgade. Vi har svårt att tänka oss att de är gjorda av annat material än sterling silver eftersom de kommer från den största grossisten i USA inom smyckestillverkning.
De hattpinnar som vi har liggande i lagret har inte blivit missfärgade.
Det som eventuellt kan ha hänt med hattpinnarna är att de har kommit i kontakt med något som innehåller svavel. Sterling silver missfärgas på grund av att svavel finns närvarande. Svavel förekommer bland annat i luften, i maträtter, på målade ytor, i tyger, plaster, cigarettrök, fossila bränslen, gummisnoddar osv. Vissa människor utsöndrar också svavel på huden. Det som man kallar oxidering är i själva verket en sulfidering, När silvret kommer i kontakt med svavel uppstår silversulfid som en tunn hinna eller film på silverytan. Till en början ser den tunna hinnan gulaktig ut. Allt eftersom den utsätts mer och mer för svavel växer den och övergår först i blått och till sist i svart.
Hoppas att dettta besvarar din fråga. Om du har några andra funderingar gällande våra produkter är du välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon.
Är du missnöjd med hattpinnarna kan du skicka tillbaka dem och få pengarna tillbaka.

Med vänliga hälsningar

Sara & Benny
Hattpinnen

Logga in för att svara.
Jojo
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Är det verkligen silver? 2010-07-20 | 21:12  
Jag har polerat upp hattpinnarna igen och de är lika fina som innan nu, så skicka tillbaka dem behöver jag inte göra, jag tycker bara att det var så skumt att de blivit missfärgade så väldigt snabbt. Min bästa gissning är nog egentligen att det är lädret som legat i samma låda, annars vet jag inte vad det kan vara.

Logga in för att svara.