Vilka är Online?

Medlemmar: 3

Gäster: 18
Sv:mässing eller iron? (1 läser) (1) Gäst
sarajohansson
Guldmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
mässing eller iron? 2010-08-23 | 20:07  
Sitter här och ska beställa lite kulkedja från pagoni men fick se att de har två olika, en med en bas av mässing och en av iron?

Vad är det för skillnad, för och nackdelar? Vilken är bäst? Jag är smått förvirrad, haha

Logga in för att svara.
silverparla.se
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:mässing eller iron? 2010-08-23 | 21:06  
Det finns flera rätt stora skillnader mellan mässing och iron (järn).
Till att börja med kan en mässingskedja aldrig rosta vilket järnkedjan kan om pläteringen skadas. Mässingskedjan kan däremot gulna istället. Vidare är järnkedjan magnetisk vilket inte mässingskedjan är. Järnkedjan är lite lättare än mässingskedjan och den i järn är oftast lite billigare prismässigt.
Vilken du i slutänden väljer är oftast en smaksak och vilka egenskaper du anser vara viktigast.

Mvh Lena

Välkommen till www.silverparla.se
Pärlor och smyckestillbehör till fantastiska priser!
Snabba leveranser! Personlig service!
  Logga in för att svara.
pärltokig
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:mässing eller iron? 2010-08-24 | 09:08  
varför inte köpa i sterling istället för att vara på den säkra sidan??????? vet inte om silvergrejs har, men jag har handlat min på Continenta i alla fall, då behöver jga inte fundera på vad som e bäst,,,,,,,, sterling är sterling, Har tom hört att en del kulkedjor inte är bra alls, tror någon skrivit om det här på PG/Eva

Logga in för att svara.
emssal
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:mässing eller iron? 2010-08-24 | 09:52  
Jag vill göra många olika smycken och jag vill att mina vänner, och andra kunder, ska ha råd att köpa mina smycken, gärna flera stycken. Då är äkta silver inget alternativ. Det använder jag till speciella smycken till mig själv eller till riktigt fina presenter till familj och nära vänner.
Nej tacka vet jag oäkta, då har jag både jag och kompisarna råd att byta smycken varje dag, och köpa säsongens färger och modeller

pärltokig skrev:
varför inte köpa i sterling istället för att vara på den säkra sidan??????? vet inte om silvergrejs har, men jag har handlat min på Continenta i alla fall, då behöver jga inte fundera på vad som e bäst,,,,,,,, sterling är sterling, Har tom hört att en del kulkedjor inte är bra alls, tror någon skrivit om det här på PG/Eva

Logga in för att svara.
pärltokig
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:mässing eller iron? 2010-08-24 | 10:01  
emssal skrev:
Jag vill göra många olika smycken och jag vill att mina vänner, och andra kunder, ska ha råd att köpa mina smycken, gärna flera stycken. Då är äkta silver inget alternativ. Det använder jag till speciella smycken till mig själv eller till riktigt fina presenter till familj och nära vänner.
Nej tacka vet jag oäkta, då har jag både jag och kompisarna råd att byta smycken varje dag, och köpa säsongens färger och modeller :laugh:

pärltokig skrev:

ok, men vet du vad det kostar då?????
78 kr metern har jag betalat, och hur mycket blir det då om du skall ha 40cm = 31,2 kr, det tycker jag inte är såååå mycket, men självklart så har man inte några pengar så har man ju inte/Eva

Logga in för att svara.
emssal
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:mässing eller iron? 2010-08-24 | 10:59  
Ja jag har full koll på silverpriserna! Och har inga problem med ekonomin heller!!! Jag föredrar bara att göra smycken som folk har råd att köpa! Gillar man, som jag, också lite grövre smycken så drar ju kostnaderna iväg rejält. Då får man ingen kedja för 78kr, möjligen ett lås till en kedja... Men det är väl bra att vissa använder silver till dom som har råd att betala och andra oäkta till dom som vill ha billigare och fler smycken och byta efter säsong!

[/quote]
78 kr metern har jag betalat, och hur mycket blir det då om du skall ha 40cm = 31,2 kr, det tycker jag inte är såååå mycket, men självklart så har man inte några pengar så har man ju inte/Eva[/quote]

Logga in för att svara.
pärltokig
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:mässing eller iron? 2010-08-24 | 11:10  
emssal skrev:
Ja jag har full koll på silverpriserna! Och har inga problem med ekonomin heller!!! Jag föredrar bara att göra smycken som folk har råd att köpa! Gillar man, som jag, också lite grövre smycken så drar ju kostnaderna iväg rejält. Då får man ingen kedja för 78kr, möjligen ett lås till en kedja... Men det är väl bra att vissa använder silver till dom som har råd att betala och andra oäkta till dom som vill ha billigare och fler smycken och byta efter säsong!

78 kr metern har jag betalat, och hur mycket blir det då om du skall ha 40cm = 31,2 kr, det tycker jag inte är såååå mycket, men självklart så har man inte några pengar så har man ju inte/Eva[/quote][/quote]

Oj vad du tog i då, var inte meningen att "trampa" dig på tårna alls. Hur kunde jag veta att du hade full koll på silverpriserna???? Här försöker man hjälpa till bara, men kanske ska slut med det om jag får sådana svar, ledsen om du känner dig "trampad" på tårna, var absolut inte meningen/Eva

Logga in för att svara.
emssal
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:mässing eller iron? 2010-08-24 | 11:26  
Ja jag tog faktiskt lite illa upp! Jag förstår att du ville hjälpa men jag tyckte inte om tonen i ditt svar, och inte heller att det var ett så relevant svar på den från början ställda frågan. Därför mitt något skarpa svar tillbaka.
Nog om detta, var och en gör smycken av det material man själv föredrar.
Och som svar på ursprungsfrågan: Jag hade satsat på mässing. Har en kedja i järn som iofs hållit ganska länge men till slut blev den angripen av rost.

[/quote]

Oj vad du tog i då, var inte meningen att "trampa" dig på tårna alls. Hur kunde jag veta att du hade full koll på silverpriserna???? Här försöker man hjälpa till bara, men kanske ska slut med det om jag får sådana svar, ledsen om du känner dig "trampad" på tårna, var absolut inte meningen/Eva[/quote]

Logga in för att svara.