Vilka är Online?

Inga medlemmar online   
Gäster: 22
Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? (1 läser) (1) Gäst
Rosiesmycken
Diamantmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-26 | 10:39  
Felaktigt inlägg. Vänligen läs nästa inlägg i tråden.

Senast ändrat: 2010-05-28 | 10:41 av webmaster.

Logga in för att svara.
Rosiesmycken
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-26 | 11:10  
Det vore ju bra om jag skrev bokstäverna rätt, I galleriet har jag skrivit in vilken bokstav som är listat nedan.

Hej

Jag ska för första gången stå på marknad och sälja smycken. Jag har hittat jättebra trådar om vad man ska ha med sig för omkringgrejer, så det jag vill veta är:

1. Vad är det som säljer nu i år och till sommaren?
2. Är det bra att ha en mängd variationer av smycken, eller blir det rörigt för köparna?
3. Jag har gjort och tänkt göra:

Följande halsband
A.Virkade med artistic wire och småpärlor 40-50 cm
B.Enkla barnsmycken med kedja och en till tre berlocker, Hello Kitty, änglar e.t.c
C.Klassiska pärlhalsband i glas och sötvatten med stort lås 45 cm
D.50 cm med stor silverfoil (hjärta, rund) med klase/kluster hängandes under
E.Långa silverfärgade/färgade med kedja, hänge och tre hängen (tofs)och genomskinliga glaspärlor/färgade 60-70 cm
F.Kedja med fem berlocker av halvädelstensovaler och sötvattenspärlor, korta 45 cm
G.Kedja med fem berlocker med tanke på bär och blommor med blad 45 cm (barn och vuxen)
H.Korta med sju strålar av hattpinnar småpärlor och fasetterade glaspärlor 40-45 cm (barn)
I.Trädda med tre till fyra länkar med småpärlor och större pärlor fördelat jämnt i glada färger, 60 cm
J.Kedja med blomma och en stor pärla som hänger

Följande armband
A. Memorywire, gummislang, ja ni vet
B. Rassel
C. Två länkad, ena länken trädd, andra med kedja och varierand antal berlocker
D. Breda med pärlor och maffigt lås
E. En länk med glaspärlor, sötvattenspärlor m.m
F. Breda virkade

4.Finns det några andra halsband och armband som bör finnas med som jag inte har tänkt på?

5.Priser på de som ni tycker är säljbara på marknad.

6.Säljer örhängen bra, har ganska få i nu läget

7. Är memorywireringar säljbara? Jag har gjort en del andra ringar med koppartråd och större pärlor och till barn med mindre/färre, men fasta storlekar känns svårt att sälja på marknad, vad är era erfarenheter?

Det blev mycket det här och kanske svårt att förstå vad jag menar, den som orkar kan titta på mina bilder för där finns det mesta upplagt.

Tack på förhand

Logga in för att svara.
ANNA PÄrla
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-26 | 12:05  
Har inte möjlighet att skriva så mycket just nu, men kan säga att jag sålt otroligt bra med örhängen nu ett tag, så det tycker jag absolut du ska satsa på.

Örhängen är ju inte heller så stor materialåtgång och arbetsinsats för.

Logga in för att svara.
muffin
Silvermedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-26 | 16:02  
örhängen säljer jag alltid bra av, de som är lite snåla behöver inte lägga ut så mycket pengar och de som gillar smycken kan köpa flera till ett bra pris, sen är det ju som nämnts ovan att materialåtgången är relativt liten och man hinner göra göra många par på samma tid man kanske lägger ner på halsband...

Logga in för att svara.
Anette Krantz
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-26 | 17:31  
Jag säljer halsband av gummislang. Till dessa säljer jag lösa berlocker i olika prisklasser. De går väldigt bra.Ett bra sätt att få flera halsband till en låg summa.

Logga in för att svara.
JuliaSmycken
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-26 | 20:23  
Som sagt, örhängen är väldigt bra att sälja. Det förvånade mig faktiskt, stod och sålde i några veckor i somras och enkla örhängen, typ krokar med en pärla eller liknande, sålde nästan bäst av allt! Tror många gillar enkla smycken också, dels för att de oftast kostar mindre och dels för att enkla smycken passar till det mesta. Tips är att alltid ha med sig krokar i olika färger, kedjor, hattpinnar och sånt om nån skulle vilja ha nåt i en annan färg. Tror det gynnar säljaren om man är flexibel!

Logga in för att svara.
Rosiesmycken
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-27 | 08:26  
Tack för bra tips, örhängen ska jag genast göra, de jag känner som har köpt smycken av mig har inte varit intresserade av örhängen, därför har det inte blivit så många.

Gummislangsarmband har jag tänkt göra, så då kan jag göra halsband också.

Jag skulle också vilja ha åsikter om de smycken jag redan har gjort som ligger i galleriet, om någon skulle orka titta där så skulle jag bli jätteglad. Det är en bokstav i beskrivningen av bilden och står "Till marknad" så ni behöver inte titta på allt jag gjort.

Jag känner mig jätteosäker på vad jag ska ta med, det blir ju plötsligt lite jobbigt och personligt att visa upp det man gör offentligt. Tänk om ingen gillar det

Senast ändrat: 2010-05-27 | 08:32 av Rosiesmycken.

Logga in för att svara.
EmmisZoe
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-27 | 12:42  
Hej!

Jag har inte så mycket erfarenhet av marknader (gjorde min första för någon vecka sedan), så kan inte ge rips om vad som fungerar bra. men jag tittade på dina bilder, och mina absoluta favoriter var halsbanden D, J, H och F. Men det är ju bara för att jag tycker den stilen är snygg, jag har faktiskt ingen aning om vad som "går bra" ute på plats.

Tror även att rasselarmband borde vara populärt, och ditt armband som hette något i stil med "sommarfärger" eller "sommarkänsla", ett enkelradigt armband med smoriga färger.

Och som flera redan sagt, örhängen.

Lycka tilL!
E

www.zoes.se - Skräddarsy dina egna smycken. Din design, vårt hantverk!
  Logga in för att svara.
Anette Krantz
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-27 | 14:34  
Glöm inte spegel och jättemycket växel. Det går åt! Ta med en stol, så du kan vila benen emellanåt om du hinner. Lycka till!

Logga in för att svara.
Tigris
Diamantmedlem
graph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-27 | 23:19  
Det är svårt att svara på rak arm vad som säljer på en marknad. Det varierar mycket beroende på vilken typ av marknad det är, om marknaden har ett rykte, vilken typ av kunder som kommer dit, när marknaden är mm.

Om det är en uttalad hantverksmarknad så har besökarna andra förväntningar än om det är en traditionell marknad med "vanliga" knallar. Hantverk får lov att vara lite dyrare utan att man höjer på ögonbrynen.

Är det loppis eller liknande så vill besökarna gärna fynda.

Är det utomhus så har vädret en avgörande roll.

Är det strax före eller efter löneutbetalning har också betydelse.

Sen kan det också bero på var i marknaden du står. Säljer bordsgrannen importerade billiga smycken så kan det ju bli svårt men är det bara du som säljer smycken så kan det bli jättelyckat.

Logga in för att svara.
Rosiesmycken
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-27 | 23:48  
Tack Emmis Zoe för att du tittade på mina smycken, även om du inte har så mycket erfarenhet av vad som säljer är det ändå guld värt att få höra vad du tycker. Tycker en att något är fint, är det säkert fler som också gillar det.

Mycket lyckönskningar behöver jag Anette, tack.

Det var mycket att tänka på Tigris, det är ute så vädret har jag funderat på. Det är en återkommande marknad i en gammal kyrkstad med både hantverk och traditionella knallar (tror jag, var några år sedan jag var där själv). 5-6 juni, så lönen har ju hunnit komma. Mycket av dessa aspekter går inte att påverka och har ju ingenting att göra med vad jag tar med för smycken. Bra att få höra det, blir ju lite självcentrerad när det är första gången jag ska sälja och tror att allt kommer an på om mina smycken duger.

Logga in för att svara.
JuliaSmycken
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Tips till marknad, prissättning, vilka smycken säljer? 2010-05-28 | 14:38  
Det har som sagt mycket att göra med vilken typ av människor som kommer dit. Jag har sålt på två olika ställen och det gick inte alls som förväntat! Sitter oftast utanför ett café och det går jättebra, för folk tar det lugnt och är oftast på bra humör när de fikar Har också haft möjligheten att få sitta och sälja mitt i en galleria, vilket jag trodde skulle gå superbra eftersom så många cirkulerar där. men det gick inte alls lika bra där som utanför caféet, tror att folk är mer stressade och inte orkar stanna. Och som sagt, det sämsta man kan göra är nog att sitta på loppis, det har jag också dåliga erfarenheter från Men man lär sig av sina misstag Hoppas du får ut nåt av den här långa texten

Logga in för att svara.