Vilka är Online?

Medlemmar: 2

Gäster: 28
Sv:får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? (1 läser) (1) Gäst
frozenhart
Platinamedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? 2011-08-11 | 21:59  
hej jag köpte ett armband som löd såhär på tradera
"Helt nytt armband.

Stämplat 925.

Längd 20 cm.

Levereras i söt presentpåse!"

inte så mkt text men bilden såg de ut som silver och stämpel 925 fanns, MEN när jag får hem armbandet så känns det väldigt plastigt och jag tror inte alls det är silver trots stämpel (stämpeln ser också inte ut som en "vanlig" 925 stämpel) mycket större siffror te,x

vad säger lagen om detta? får man verkligen stämpla något med 925 om det inte är det? eller?
eller är det silver trots att det känns plastigt?
kan man kolla det på något sätt?

Logga in för att svara.
Annica
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? 2011-08-11 | 22:51  
Det där problemet har jag också haft. Dock var det ingen stämpel, men säljaren hävdade att det var äkta ändå. Jag googlade då, och hittade några "enkla" tester man kan göra. Dels ett med tändsticka. Kortfattat så går det ut på att du lägger en tändsticka mot metallen, som du sedan tänder med en annan tändsticka, bildas en svart fläck på silvret är det just silver.
Samt ett annat test med senap.
Länk dit: http://www.helium.com/items/176936-how-to-test-for-pure-silver

Blev ingen svart fläck för mig, däremot smälte en "silver"kula ner till plast... ehe inte mycket silver där inte.

Ingen aning om man får stämpla... men det vore ju idiotiskt förvirrande om man får det..

Lycka till

Senast ändrat: 2011-08-11 | 22:54 av Annica.
  Logga in för att svara.
ANNA PÄrla
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? 2011-08-12 | 09:07  
Armbandet är kanske köpt i Kina, de tenderar att stämpla 925 på allt med silverfärg.

Logga in för att svara.
annjo
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? 2011-08-12 | 10:03  
Om du köpt på tradera är det ju säljaren som ska stå för det han/hon skrivit i annonsen. Stämmer det inte skulle jag kontakta säljaren igen och be att få reklamera. Om det inte funkar skulle jag skriva ett negativt omdöme. Den som säljer måste ju veta att det är fejk även om det sitter en stämpel i.
Anna

Logga in för att svara.
Silvergrejs
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? 2011-08-18 | 15:09  
Man får inte stämpla 925 om det inte är silver. Den som importerar varor som redan är stämplade har ansvar för att stämpeln stämmer. Hur stämpeln ser ut spelar däremot ingen roll, man kan rista in "925" för hand om man så vill

Logga in för att svara.
beadercap
Guldmedlem
graphgraph
Sv:får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? 2011-12-04 | 14:07  
Visa ringar på E- bay med butik i Thailand
Hong-Kong China har något som man bör testas då det anländer. I Thailand klistrar man 925 på Sterling Silver 925/1000 silver.I Hong Kong kan man köpa tibetanskt silver ibland är det 998 finsilver ibland knappt verksilver 823/1000 DÄR INGÅR NICKEL bland annat.
Om man ej vet vad det är får man ej stämpla med 925 stämpel.Visa stammar i Amerika stämplar aldrig sina silverföremål !

Logga in för att svara.
pärltokig
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:får man stämla ett smycke 925 utan att det är SS? 2011-12-05 | 16:22  
Om du nu skrev allt som stod i annonsen kunde jag inte se att säljaren sa nåt om att det var Sterlig silver? Personligen skulle jag aldrig handla utan att fråga först OM det är sterling silver. Tror inte man kan reklamerar om man inte frågat eller om det inte står nåt om Sterling silver. Så man lär sig med tiden att alltid fråga. Sen brukar man alltid få vad man betalar för, billig= mindre bra, dyrt= oftast äkta, sen kan man ju som sagt var fynda också. Men FRÅGA allid först så har man det på mejl också. Slutat att handla på tradera men om jag skulle göra det så frågar jag tom innan jag handlar om silverpläterat är nickeltestat annars köper jag inte det heller./Eva

Senast ändrat: 2011-12-05 | 16:23 av pärltokig.
  Logga in för att svara.