Vilka är Online?

Medlemmar: 2

Gäster: 26
Sv:Egen företagare nu då :D (1 läser) (1) Gäst
BySvala
Guldmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-23 | 21:27  
OKej!

så det bästa är helt enkelt att skriva ut alla händelser direkt om man gör överföring från bank osv? och sedan sätta dessa tillsamans med verifikationer och fakturor? eller bör man ha två olika pärmar till dessa? (fakt/kvitton i en och verifikationer i en?)

Sen undrar jag om det blir en kostnad för mig om jag betala en faktura med mitt vanliga bankkort och sedan sätter tillbaka dom pengarna på mitt konto när jag fått in dom till företaget igen?

måste jag då skatta på dessa pengar och vad ska det bokföras som? Företagarens privata uttag?
hur är det bäst att göra?

Logga in för att svara.
Lilla K
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-23 | 21:56  
1. Så det bästa är helt enkelt att skriva ut alla händelser direkt om man gör överföring från bank osv? - Ja.

2. och sedan sätta dessa tillsamans med verifikationer och fakturor? - Ja

3. eller bör man ha två olika pärmar till dessa? (fakt/kvitton i en och verifikationer i en?) - Ja och nej. Verifikationer ska sitta i nummerordning, i obruten serie. Men man kan t ex ha kopior på inköp/kundfakturor/kontoutdrag i en annan pärm.

4. Sen undrar jag om det blir en kostnad för mig om jag betala en faktura med mitt vanliga bankkort och sedan sätter tillbaka dom pengarna på mitt konto när jag fått in dom till företaget igen? - Det beror på din bank. Jollsan får betala för överföringar, men det gör inte jag.

5. Måste jag då skatta på dessa pengar och vad ska det bokföras som? Företagarens privata uttag? Hur är det bäst att göra? - Du skattar inte för de pengarna.

När du använder ditt privata kort så blir det Egen insättning (som är ett lån från dig till företaget). Sedan för företaget över pengar till dig, Eget uttag, och betalar av skulden. Det är bara pengar som flyttas, företaget har inte gjort någon vinst på detta, och du skattar inte för det.

Så länge som du har mer på kontot Egna insättningar än på Egna uttag, så kan du fritt ta ut den mellanskillnaden.

Logga in för att svara.
BySvala
Guldmedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-23 | 22:05  
Lilla K du är helt underbar! Du är ju typ bättre än vismas support

Men iaf, eftersom jag har skandia privat och nordeas plusgiro så kan jag inte göra överföringar utan man måste registrera som räkning, det blir samma då? alltså ett lån från mig till företaget?

Tar tid att lära sig allt

Logga in för att svara.
Jollsan
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-23 | 22:30  
Lilla K skrev:

Men kostar det att föra över pengar till dig? Alltså som du får betala? Verkar ju helskumt? Vad har du för bank??

Nu var jag nog luddig igen .
Jag får ju givetvis betala om jag skaffar bankgiro, inte när jag har vanligt kontonummer.

Logga in för att svara.
Caraga.se/butik
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-23 | 22:58  
Min bank, fristående Sparbank kopplad till Swedbank, tar inga avgifter - varken för konton, överföringar eller för mitt bankgiro. Inte årsavgifter eller företagsavgift heller. Så det beror nog lite på vilken bank man har.
/Camilla

Välkommen till Caraga - butiken med stort sortiment av smyckestillbehör, smyckesdisplayer och färdiga smycken. Här hittar du även mycket förpackningsmaterial och storpack.
www.caraga.se/butik
Klicka gärna på GILLA-knappen när du besöker vår Facebooksida!
  Logga in för att svara.
Pärlerian
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-23 | 23:19  
Jag har också Swedbank, men jag betalar årsavgift. Jag har valt att ha ett företagskonto med tillhörande kort, jag vill inte blanda ihop företagets och mina privata pengar, att dom sedan i slutändan hör ihop.. ja det må så vara.. Jag tycker det är bra att kunna stämma av med kontoutdraget kontra insättningar/köp. Men det är ju olika hur vi vill ha det. Maken har AB och alltså inget samband mellan privata pengar och företagets, men han har inget kort utan gör insättningar när han köper något till företaget.. Det tycker han passar honom bättre..
Jag sköter bokföringen själv, har hjälp av redovisningsbyrå till bokslutet, men målet är att även fixa det själv en vacker dag. Tycker det är kul med siffror.

www.parlerian.se är min butik.
Välkommen!
  Logga in för att svara.
Caraga.se/butik
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-24 | 08:09  
Ett tips till er som vill kunna göra den löpande bokföringen själv och inte har någon erfarenhet av det är att gå en kvällskurs. På 10 x 3 timmar bör du hinna lära dig allt du behöver för att sköta din egen bokföring och med tanke på att en kurs kostar ca 1500 kr så kan det vara välinvesterade pengar jämfört med att lämna bort bokföringen till en byrå. Dessutom kan man dra av både kostnad för kursen och för kurslitteraturen i företaget då anledningen till att man går kursen är för att kunna spara pengar åt företaget.

Folkuniversitetet, ABF och Medborgarskolan är exempel på arrangörer men det finns säkert fler.

/Camilla

Välkommen till Caraga - butiken med stort sortiment av smyckestillbehör, smyckesdisplayer och färdiga smycken. Här hittar du även mycket förpackningsmaterial och storpack.
www.caraga.se/butik
Klicka gärna på GILLA-knappen när du besöker vår Facebooksida!
  Logga in för att svara.
Lilla K
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-24 | 13:03  
"Lilla K du är helt underbar! Du är ju typ bättre än vismas support" Tack, och det bästa av allt, mina svar är gratis! I vanliga fall kostar jag en del! (Jag lovar, jag kommer INTE efterdebitera er! )

"Men iaf, eftersom jag har skandia privat och nordeas plusgiro så kan jag inte göra överföringar utan man måste registrera som räkning, det blir samma då? alltså ett lån från mig till företaget?" - Ja det blir samma, HUR du för pengarna mellan dig och firman spelar ingen roll.

Håller med Caraga, det finns många bra kurser. Redovisningsbyråerna och också kurser, jag vet att t ex KPMG använder sig av Visma/SPCS i sina kurser.

Logga in för att svara.
BySvala
Guldmedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-25 | 20:44  
Om man säljer smycken och får betalt genom att dom sätter in pegnar på ens plusgiro, måste man skriva ett kvitto som verif. då? eller räcker det med att skriva ut "insättnings avin" från banken?

eller måste man specificera vad det är exakt man har sålt?
och vad måste vara med isf?

Logga in för att svara.
Lilla K
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-11-26 | 22:21  
Ja, du måste ha ett kvitto som verifikation/underlag. Enklast är att köpa ett kvittoblock i bokhandeln. Kunden får originalet, du behåller kopian.

Det måste stå:
- vad som hänt ("Försäljning smycken"
- När
- Köpare
- Säljare
- Säljarens org/pers-nr
- Info om f-skatt (måste inte stå, men rekommenderas)
- Belopp
- Moms i kr (bara i % räcker inte)
- För din egen skull: betalningssätt ("Förskott", "10 dagar"

Det är säkert något mer som jag inte minns nu, men köper du ett kvittoblock så får du med allt, det är förtryckt vad som ska vara med.

Logga in för att svara.
BySvala
Guldmedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-12-13 | 18:44  
Hej, nu kommer jag och tjatar om bokföring igen..

Men om jag handlar på mitt bankort (ej knutet till företaget) fast företaget ska betala.

kan jag göra på följande sätt då: (jag bokför i visma ensklid firma)

1. Reg. en verifikation med inbetalning till kassa.
2. göra en utbetalning från kassa på exakt samma summa som jag gjorde inbetalningen på.( dvs summan på kvittot jag fick)

Men frågan är nu vad jag ska anvädna som verifikationsunderlag på första punkten? kan det vara utdrag från min bank?
För kvittot på varorna måste jag ju använda som verifikation på utbetalningen.

Hjälp?

Logga in för att svara.
Lilla K
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Egen företagare nu då :D 2009-12-13 | 23:37  
Du bokför i 1 eller 2 steg. I vilken ordning de sker spelar ingen roll, men bör spegla verkligheten.

Om du använder ditt privata kort för inköp som rör firman, och du för över pengar från firman till dig, kan du bokföra såhär:

1. Bokför kvittot som ett inköp, mot bankkontot (kassa om du har kontanter). För över pengarna till dig själv.

Sker detta med några dagars mellanrum, gör du såhär:

1. Bokför kvittot som inköp, mot Egen insättning.

2. Genomför överföringen till ditt privata konto, använd bankunderlaget som verfikation. Bokför bank mot Eget uttag.

Själv för jag sällan över pengar, utan bokför allt mot Eget uttag/insättning.

Logga in för att svara.