Vilka är Online?

Medlemmar: 1

Gäster: 14
Sv:Betala med kort, säkert? (1 läser) (1) Gäst
<< Första < Föregående 1 2 Nästa > Sista >>
emmatj
Silvermedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 13:18  
Jag tänkte nu göra några beställningar på olika webshopar. Brukar alltid välja förskottsbetalning men blir less på att gå in på banken varje gång(jag har ej tillgång till internetbank). Så nu funderar jag på kortbetalning, men är det säkert? Visst får man med kvitto iallafall?

Fungerar det ifall man har maestro?
Vad brukar ni välja för betalningssätt?

Logga in för att svara.
pärltokig
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 13:36  
Tycker du skall prata med din bank om säker betalning, är ju kanske olika på vad man har för bank. Om jag försod det hela rätt brukar du ju vara på banken lite då och då, nästa gång du går dit så ställ frågan och säg att du e lite osäker på hur du skall bete dig. Kommer som vanligt säkert en massa andra bra tips också.

Logga in för att svara.
ÄnglaDesign.se
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 14:03  
Jag skickar alltid med kvitto oavsett betalningssätt, och det antar jag att alla andra också gör för det måste man ju göra enligt lagen.

Det brukar även gå snabbare att få varorna om man betalar vid kort för det syns på mottagarkontot med en gång!

Jenny

Jenny
  Logga in för att svara.
kea
Silvermedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 14:39  
Måste även den som inte har ett företag lämna kvitto som säljer av lite extra som blivit över? Det är många som har företag som inte lämnar kvitto.

Logga in för att svara.
Caraga.se/butik
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 17:08  
kea skrev:
Måste även den som inte har ett företag lämna kvitto som säljer av lite extra som blivit över? Det är många som har företag som inte lämnar kvitto.

Jag tillhör dem som både säljer via min e-butik och via Tradera. Skickar alltid med kvitto/packsedel från butiken men skickar enbart kvitto om kunden ber om det på Tradera. Detta handlar om att det är administrativt sett nästan omöjligt att hålla på med kvittohantering på alla dessa småbelopp. Ur min synvinkel som företagare fungerar detta då jag bokför betalningarna och Traderafakturan (som är specificerad både med vad jag sålt och för hur mycket).

Nu när jag läste den här tråden blev jag osäker på om jag kunde göra som jag gjort så jag ringde upp skatteupplysningen (Skatteverkets informationstelefon) för att kolla. Fick beskedet där att det inte finns något krav på att lämna kvitto med automatik för oss som säljer via internet. De enda som har detta krav på sig är de som omfattas av den nya lagen om kassaregister (dvs försäljning över disk).

/Camilla

Välkommen till Caraga - butiken med stort sortiment av smyckestillbehör, smyckesdisplayer och färdiga smycken. Här hittar du även mycket förpackningsmaterial och storpack.
www.caraga.se/butik
Klicka gärna på GILLA-knappen när du besöker vår Facebooksida!
  Logga in för att svara.
joel
Guldmedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 17:37  
Jag brukar betala med kort eller med e-kort när jag handlar pärlor i olika webshoppar. Har alltid fått med kvitto med varorna.

Logga in för att svara.
queenofnorway
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 17:41  
Jag betalar oftast med kort då det kostar extra att betala mot faktura. Jag använder inte mitt kort var jag får lönen och har massor med kopplingar. Jag betalar alltid på nätet vad jag än köper (och jag handlar mycket via nätet) med ett kreditkort. I fall kapning av kort så stoppar jag de3t utan att det medför massor av extra jobb för mig som lön/lån och div annat som oftast är kopplat till vanligt kort. Har aldrig blivit lurat på något sätt här i Sverige eller annat ställe i världen. Lycka till

Logga in för att svara.
annah
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 18:24  
Jag har alltid betalat med kort via internet och tycker det är både smidigt och känns säkert...
Oftast har även din bank en extra verifiering då kortköpet ska genomföras med extra kontrollkoder osv.
Hos Handelsbanken tex får man stoppa i kortet i en kortläsare, ange en kod. Slå si pinkod (som du använder annars du handlar) och sen få em svarskod som du anger för att köpet ska gå igenom...
Med Swedbank kommer det upp en ruta och du får ange en kod för att visa att du är du, som du själv valt via din bank...

Seriously addicted to pearls
  Logga in för att svara.
Tiilly
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 18:41  
Eftersom jag handlar mycket väldigt mycket på internet så har jag ett särskilt konto där jag sätter över pengar och har ett extra Visakort kopplat till det. Jag använder även e-kort (Swedbank). Båda alternativen kräver att man har internetbank för att det ska bli enkelt och smidigt.

Jag har handlat över 10 år på nätet och har aldrig råkat ut för något. Handlar du av pärlbutiker du tidigare handlat av och litar på så tror jag inte du behöver vara orolig.

Senast ändrat: 2010-08-12 | 18:42 av Tiilly.
  Logga in för att svara.
FROSTnollåtta
Guldmedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 18:56  
När jag startade min webbutik så började jag att handla för stora belopp i utlandet och ogillade att göra överföring via banken för det tog så lång tid.

Så jag fick info om e-kort och att koppla sitt kort till det vilket är mycket smidigt. Jag vet inte exakt hur man kopplar det nu, men det kan man få hjälp av banken med. Och vad det gör, är att man gör ett unikt kortnummer för varje köp (det 16-siffriga numret på kortet) och väljer hur mycket man kan använda på det numret.

Så vill du handla i en butik för 120kr så loggar du in på ditt e-kort och gör ett nytt nummer som gäller för 120kr och sedan knappar du in det numret du får, då kan den butiken aldrig ta mer än 120kr ifrån ditt kort.

Har använt det i 4 år nu och det funkar utmärkt =)

Logga in för att svara.
pärlfantast
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-12 | 19:02  
När jag skall handla med mitt kort i internetbutiker brukar jag skapa ett tillfälligt kortnummer och kontrollsiffra i min internetbank.

Logga in för att svara.
adesign
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Betala med kort, säkert? 2010-08-13 | 20:25  
FROSTnollåtta skrev:
När jag startade min webbutik så började jag att handla för stora belopp i utlandet och ogillade att göra överföring via banken för det tog så lång tid.

Så jag fick info om e-kort och att koppla sitt kort till det vilket är mycket smidigt. Jag vet inte exakt hur man kopplar det nu, men det kan man få hjälp av banken med. Och vad det gör, är att man gör ett unikt kortnummer för varje köp (det 16-siffriga numret på kortet) och väljer hur mycket man kan använda på det numret.

Så vill du handla i en butik för 120kr så loggar du in på ditt e-kort och gör ett nytt nummer som gäller för 120kr och sedan knappar du in det numret du får, då kan den butiken aldrig ta mer än 120kr ifrån ditt kort.

Har använt det i 4 år nu och det funkar utmärkt =)

Swedbank har den lösningen (man fixar det inne i internetbanken dock). Men jag tror att e-kort ska försvinna, eftersom de flesta banker kommit med ett nytt säkerhetssystem.

Annars tycker jag att det är lika osäkert att handla med kort på nätet som i butik. Scamming-hetsen har ju fortf inte lagt sig.

Logga in för att svara.
<< Första < Föregående 1 2 Nästa > Sista >>