Vilka är Online?

Medlemmar: 1

Gäster: 20
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR (1 läser) (1) Gäst
2stenar
Diamantmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 15:11  
smyckestillbehor.se skrev:

För mig spelar det ingen roll hur töntig en lag är enligt min personliga uppfattning. Den måste följas, annars är det ett lagbrott. Det vill man inte uttsätta varken sig själv eller sina kunder för.
Jag tackar dig så mycket för "heads up", för vi hade faktiskt inte en tanke på det ärligt sagt, och din varning kom i rätt tid. Vi har returnerat alla våra inköpta dubbelringar. Ansvaret som man bär som butik mot sina kunder är större än den ev. ekonomiska förlusten man får ta för sin brist på uppmärksamhet i frågan.
Tack ännu en gång.
/Irina
www.smyckestillbehor.se[/quote]

Instämmer med Smyckestillbehör till fullo.

Vi hade också dessa ringar på ingång i vår butik och hann stoppa leveransen så fort vi läste att de till största sannolikhet är olagliga. Tackar för varningen då det inte är en situation man vill hamna i själv eller utsätta sina kunder för.

Leverantören lät oss avbeställa dessa ringar trots att de redan var tillverkade. Det känns inte så viktigt att sälja en viss produkt att jag vill riskera lagbrott.

/Mia

www.2stenar.se

Pärlbutik med stort sortiment och personlig service - www.2stenar.se
Sturebergsvägen 1 i Vendelsö - Haninge
  Logga in för att svara.
Mona
Guldmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 15:21  
Vill bara kommentera det några har skrivit om att "vanliga" ringar gör mera skada.
Där tror jag absolut att ni har fel.
Visst kan en ring med en stor sten tex skrapa upp en haka rätt bra, men antagligen kommer den dessutom gå sönder OCH orsaka skada på handen som bär ringen.
En dubbelring ger mycket större kraft åt ett slag och skulle antagligen inte skada bäraren så mycket.

Jag har full förståelse för lagen.

Logga in för att svara.
Bannie
Guldmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 15:40  
JFR - Det är tillåtet för personer över 21 att inneha knogjärn så om en person kommer in och frågar om man får ha dem kan de ju faktiskt svara på den frågan....

Logga in för att svara.
SuperiorByJFR
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 15:51  
Bannie skrev:
JFR - Det är tillåtet för personer över 21 att inneha knogjärn så om en person kommer in och frågar om man får ha dem kan de ju faktiskt svara på den frågan....

Men gud nu får ni väl ge er. Först är det förbjudet med knogjärn men nu kan man vara över 21 för att ha ett.. och Ewa kommer in hos polisen med något som ser ut som en ring och inget knogjärn. Förstår mig inte på er, visst lagar ska följas men detta är bara riktigt löjligt.

Logga in för att svara.
Emo
Platinamedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 16:12  
SuperiorByJFR skrev:
Bannie skrev:

Men gud nu får ni väl ge er. Först är det förbjudet med knogjärn men nu kan man vara över 21 för att ha ett.. och Ewa kommer in hos polisen med något som ser ut som en ring och inget knogjärn. Förstår mig inte på er, visst lagar ska följas men detta är bara riktigt löjligt.

Du kan tänka på vad du har hemma i ditt eget kök. Jag misstänker att du har stora vassa knivar där och det är tillåtet. Om du går ut på torget och visar upp knivarna där för en kompis, så riskerar du att bli tagen av polisen. Det är skillnad på att inneha något i sitt eget hem (och i vissa fall om man har åldern inne) och att vistas bland folk med samma föremål.

Logga in för att svara.
Bannie
Guldmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 16:15  
Enligt knivlagen är det förbjudet för personer under 21 att inneha knogjärn.
Det är förbjudet att sälja dem.
Det är förbjudet att bära dem på allmän plats.

Det betyder att de som valt att ha sina i en låda inte gör ett lagbrott (om de är över 21)

Logga in för att svara.
SuperiorByJFR
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 16:18  
Bannie skrev:
Enligt knivlagen är det förbjudet för personer under 21 att inneha knogjärn.
Det är förbjudet att sälja dem.
Det är förbjudet att bära dem på allmän plats.

Det betyder att de som valt att ha sina i en låda inte gör ett lagbrott (om de är över 21)

Då undrar man ju hur dessa personer får tag i sina knogjärn... Borde det inte vara helt olagligt att äga ettisåfall? Varför åldersgräns?

Spyr snart på detta ämne... Jag tänker fortsätta bära mina ringar, men ni kan ju sitta och titta på era.

Logga in för att svara.
Bannie
Guldmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 16:46  
När man utformar lagen på det sättet lägger man ansvaret på säljaren. Det är alltså inte upp till mig som köpare att kolla om det är lagligt utan det är säljarens.

Logga in för att svara.
TinaStina
Bronsmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 18:29  
Bara för att röra till det ytterligare kan jag meddela att jag hittade dubbelringar på både Glitter och JC idag. Dessutom såg jag sådana i något reklamutskick från någon butikskedja för några dagar sedan, men kommer inte ihåg vilken.

Jag tror att HM tog bort dem ur sitt sortiment "för säkerhets skull" och för att inte riskera badwill.
Precis som någon tidigare har poängterat får man nog vänta på ett rättsfall för att få klara besked om de är olagliga eller inte.

Logga in för att svara.
BeccaDesign.se
Guldmedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 18:58  
Det finns ingen lag ännu som säger att de är olagliga att varken bära eller sälja. Så därför säljs de på ex JC. HM drog in sina för att vara på det torra, och det var väl dessutom i Danmark?

Jag kommer inte bry mig förrän det faktiskt finns en lag som säger att det är olagligt. Tycker att det har gått lite långt det här

Kika gärna in på min blogg: www.designnytt.se eller min webbshop: www.beccadesign.se min specialité är söta smycken i fimolera.
  Logga in för att svara.
lisawalker
Platinamedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-13 | 20:04  
Jag säljer några dubbelringar med kors på tradera och jag är inte orolig. det är ju inte ett knogjärn i grund och botten tycker jag..

Jag blir så fundersam alltså, för i min värld är knogjärn något man sett på film som ser ut ungefär såhär: http://lowcost.freeyellow.com/realnux.jpg

och för mig känns det som att jämföra knivar med blyertspennor, båda kan säkert göra skada men ja, det är en bra jävla skillnad.

Logga in för att svara.
raize
Platinamedlem
graphgraph
Sv:ANGÅENDE DUBBELRINGAR 2010-12-14 | 10:03  
Det jag tycker är konstigt med detta ämne är att det finns ringar med ex kors, som ser i princip likadana ut, men vissa har en ringstomme och andra två.

Då ska de alltså vara olagliga just för hur de sitter på fingrarna?

Jag tycker inte man ska dra förhastade slutsatser av det här ämnet, för det verkar inte som någon vet vad som egentligen gäller här i Sverige. Det finns ju ingen direkt lag att läsa någon stans om detta, om jag förstått saken rätt???

Logga in för att svara.