Vilka är Online?

Medlemmar: 1

Gäster: 22
Min första återförsäljare, tips? (1 läser) (1) Gäst
SuperiorByJFR
Diamantmedlem
graphgraph
Medlem Offline Klicka här för att se användarens profil
Min första återförsäljare, tips? 2010-02-16 | 21:01  
Hej!

Nu expanderar mitt smyckesmärke och de första återförsäljarna står runt hörnet.. Ni som har tips gällandes detta får jätte gärna komma med dem. Ska iväg på möte med återförsäljarna i dagarna och vill vara förberedd, något jag inte är nu!

Vad är bäst, ska dem köpa in smyckena eller ska man ta betalt per månad? Ge mig tiiips!

// JFR
wwww.JFR.webb.se

Logga in för att svara.
cackasblogg
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Min första återförsäljare, tips? 2010-02-16 | 22:32  
Hej
Kul att du är på väg att få återförsäljare

Så svår det är det här med återförsäljare
Rent spontat så borde det bästa vara om dom köper av dig, då får du ju betalt med en gång..
Slipper ligga ute med egna pengar
Men samtidigt så kanske inte alla vill köpa utan tar procent på sålda smycken...

En återförsäljare jag har tar 30% på alla smycken hon säljer...

Ni kommer säkert överens om något

Lycka till

Logga in för att svara.
Serendipitet
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Min första återförsäljare, tips? 2010-02-16 | 22:35  
Jag har hört att det vanliga är att butiken vill lägga på ganska så mkt när de köper in för att det skall löna sig, standarden för smycken skall tydligen vara x2.5. Så om du säljer dem ett smycke för 100 kr, så vill de därefter sälja det för 250 (100 x 2.5)

Någon annan som har erfarenhet som vet om det stämmer eller ej?

Logga in för att svara.
Handgjordasmycken
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Min första återförsäljare, tips? 2010-02-17 | 11:31  
Hej!

Det är svårt det där med prissättning och hur man ska göra..

Det stämmer att många har 2,5-3 marginal för sina smycken, men ofta köper de in dessa billigt och kan lägga på rejält.

Det är dock svårt med hantverk, ska det vara lönt för oss att tillverka ett smycke och sälja så måste återförsäljaren gå ner i sin prissättning, å andra sidan kan vi som tillverkare inte bestämma vad återförsäljaren ska ta, dock kan man ju alltid rekommendera..

Jag skulle tipsa på 30-50% för återförsäljaren. Mindre än så är nog ingen idé för dem, då de oxå vill tjäna pengar!

I början kanske du får lämna smycken på prov och få betalt allt eftersom, men det bästa och enklaste är naturligtvis att du får en större beställning och betalt direkt, dock får man kanske "mötas" på halva vägen i början då ÅF kan testa av om smyckena säljer.

I grund och botten så handlar det dock om att inte undervärdera sitt arbete och sätta för låga utpriser på smyckena från början! För tar man för lite och börjar räkna på vad man egentligen får ut i vinst efter alla dessa skatter så blir det ingenting kvar!

Tex ett halsband som kostar 200:- till kund som säljs hos ÅF. ÅF får 30% =60
Materialkostnad 40:-
Du har kvar 100:- och kan räkna med att ca 50-60% ska skattas
I bästa fall har du då 50:- i vinst. Timlön?

Så tänk på din prissättning! Det är alltid svårare att höja.. Lycka Till!!!

Logga in för att svara.
cackasblogg
Diamantmedlem
graphgraph
Sv:Min första återförsäljare, tips? 2010-02-17 | 13:26  
Jag räknar ut ungefär vad mycket jag vill ha för smycket och lägger sen på återförsäljarens procent, vilket nästan blir 45% eftersom hon vill ha 30% på försäljningspriset...

och det verkar vettigt för jag tycker hon säljer bra

Logga in för att svara.
Serendipitet
Platinamedlem
graphgraph
Sv:Min första återförsäljare, tips? 2010-02-23 | 19:28  
Jag hade möte med en potentiell återförsäljare idag, och hon ville lägga på x3 på sitt inköpspris
Men vi får se om jag kanske kan förhandla ner det lite granna, verkade inte helt omöjligt =)

Logga in för att svara.